Kolorowe uczucia Gucia i Gustawa
1. Informacje ogólne:
Czas realizacji projektu: 02.09.2024 – 30.06.2025
Wiek uczestników: Uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych nr 45
Nauczyciele odpowiedzialni: mgr Violetta Snarska, mgr Anna Kuśmierska
Narzędzia pracy: Maskotka Gucia (jednorożec), postać chłopca Gustawa, seria książek „Uczucia Gucia” autorstwa Aurelie Chien Chow Chine, materiały plastyczne, przybory do ćwiczeń oddechowych, gry edukacyjne, karty emocji, instrumenty muzyczne do ćwiczeń rytmicznych
2. Cele projektu:
Cel główny:
- Propagowanie czytelnictwa wśród uczniów.
- Zwiększenie świadomości uczniów na temat emocji.
- Wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów.
Cele ogólne:
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji.
- Rozwijanie zdolności empatii, umiejętności przyjmowania perspektywy innych osób.
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami.
- Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów.
- Wspomaganie rozwoju pozytywnych zachowań społecznych.
- Kształtowanie poczucia własnej wartości i silnej osobowości.
- Rozwijanie słownictwa określającego różne stany emocjonalne i uczuciowe (zadowolenie, smutek, szczęście, złość, przykrość, odwaga, zdziwienie itp.).
- Umiejętność nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji z innymi.
- Kształtowanie prospołecznych postaw, eliminowanie aspołecznych zachowań.
- Zachęcanie uczniów do samodzielnego sięgania po literaturę.
- Zachęcanie do aktywności poprzez wykonywanie różnorodnych zadań.
- Kształtowanie dojrzałości emocjonalnej i społecznej.
3. Sposób realizacji:
- Projekt będzie realizowany od września 2024 do czerwca 2025 r.
- Nauczyciele realizują projekt według własnego harmonogramu. Uczniowie będą zapoznawani z kolejnymi emocjami za pomocą książek z serii „Uczucia Gucia”.
- Każde zajęcia będą składały się z trzech części:
- Edukacja czytelnicza: Czytanie książki o Guciu, który doświadcza różnych emocji i opowiadań o Gustawie, który doświadcza różnych emocji.
- Metody relaksacyjne: Ćwiczenia oddechowe, techniki relaksacyjne, które pomogą uczniom lepiej zrozumieć, jak radzić sobie z emocjami.
- Dodatkowe aktywności: Prace plastyczne, gry edukacyjne, dramy, zabawy ruchowe i muzyczne, które wzmocnią przekaz i pozwolą uczniom na jeszcze głębsze przeżywanie i wyrażanie emocji.
4. Podsumowanie:
Projekt „Kolorowe uczucia Gucia i Gustawa” pozwala uczniom na poznawanie, zrozumienie
i radzenie sobie z różnymi emocjami.
Anna Kuśmierska
Violetta Snarska
LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane jeszcze w 2021 roku w całości z góry – bez konieczności wniesienia wkładu własnego.
Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.
Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.
OGÓLNOPOLSKI PROGRAM EDUKACYJNY
„TRZYMAJ FORMĘ”
Ogólnopolski Program Edukacyjny „Trzymaj Formę!” współorganizowany jest przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców w ramach realizacji strategii WHO dotyczącej diety, aktywności fizycznej i zdrowia.
Program w naszej szkole jest realizowany od roku szkolnego 2018/2019 r.
W ramach programu uczniowie szkoły biorą udział w licznych działaniach o charakterze prozdrowotnym.
Celem programu „Trzymaj Formę!” jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki.
Program „Trzymaj Formę!” pomaga rozwijać zainteresowania uczniów i poszerza ich wiedzę o świecie. Realizowany jest metodą projektu, dzięki czemu wykracza poza podstawę programową i programy nauczania szkoły. Projekty winny służyć promocji aktywności fizycznej, uczyć prawidłowego, czyli zróżnicowanego i zbilansowanego sposobu odżywiania się dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności indywidualnej za zdrowie i zasady wolnego wyboru. Taka konstrukcja programu, dająca dużą swobodę wyboru sposobu jego realizacji, umożliwia uczniom poszukiwanie i realizowanie własnych pomysłów prozdrowotnych i ma niewątpliwy wpływ na jego skuteczność.
Zgodnie z założeniami programu, żadne nazwy i znaki handlowe produktów żywnościowych lub firm produkujących żywność nie mogą być komunikowane i używane w ramach realizacji programu. Ponadto, przedmiotem projektów realizowanych w ramach programu „Trzymaj Formę!” nie mogą być zagadnienia związane z handlem i promocją produktów żywnościowych.
Zainteresowane programem szkoły otrzymują nieodpłatnie zestaw nowoczesnych materiałów dydaktycznych przeznaczonych dla nauczycieli, rodziców i uczniów. Gwarantują one szybki dostęp do niezbędnej w realizacji programu wiedzy, która w zwykłym programie nauczania obejmuje kilka różnych przedmiotów realizowanych w różnym czasie. W skład materiałów wchodzą: poradnik dla nauczycieli, broszura dla uczniów, ulotka dla rodziców oraz plakat z Talerzem Zdrowia wypracowanym przez Radę ds. Diety, Aktywności Fizycznej i Zdrowia przy Ministrze Zdrowia. Materiały edukacyjne zostały przygotowane przy współpracy z wiodącymi instytucjami i jednostkami naukowymi, w których obszarze zainteresowania leży żywność, żywienie i zdrowie – Instytut Żywności i Żywienia, Zakład Medycyny Szkolnej Instytutu Matki i Dziecka oraz Polskie Towarzystwo Badań nad Otyłością.
W programie mogą uczestniczyć wszystkie publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe.
PROJEKT „UŚMIECHNIĘTA SZKOŁA”
Projekt pn. „Uśmiechnięta szkoła” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt „Uśmiechnięta szkoła” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet XI. Działanie 11.1. – Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego, poddziałanie 11.1.4. – Poprawa efektywności kształcenia ogólnego.
Celem projektu jest wzrost jakości oferty edukacyjnej skierowanej do uczniów/uczennic z niepełnosprawnościami, przez poszerzenie oferty edukacyjnej szkół o zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe, w tym zajęcia specjalistyczne, podniesienie umiejętności i kwalifikacji zawodowych nauczycieli pracujących na co dzień z uczniami/uczennicami z niepełnosprawnościami oraz doposażenie tych szkół w specjalistyczny sprzęt i pomoce dydaktyczne.
Łącznie wsparciem zostanie objętych 189 uczniów/uczennic z niepełnospraw -nościami w wieku szkolnym i 68 nauczycieli pracujących z uczniami / uczennicami z niepełnosprawnościami.
Projekt „Uśmiechnięta szkoła” będzie realizowany w okresie
od 01.01.2018-31.12.2019 r. w 5 publicznych szkołach specjalnych w Częstochowie:
Zespół Szkół Specjalnych nr 45 (SPS45 i Gim27)
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 (w tym SPS i Gim),
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 5 (SPS i Gim) ,
Zespół Szkół Specjalnych nr23im. J.Korczaka (SPS24 i Gim25),
Zespół Szkół Specjalnych nr 28 (SPS i Gim),
Projekt pn. „Uśmiechnięta szkoła” jest realizowany w naszej szkole w okresie od kwietnia 2018 roku do grudnia 2019r.
Wszyscy uczniowie szkoły podstawowej oraz klas gimnazjalnych mają możliwość uczestniczenia w zajęciach specjalistycznych indywidualnych:
– Terapia czaszkowo-krzyżowa
– Terapia ręki
– Terapia Integracji Sensorycznej
– Terapia wg Tomatisa
– Terapia Biofeedback
oraz grupowych:
– Dogoterapia
– Zajęcia rozwijające kompetencje informatyczne
– Wspomagające i alternatywne metody komunikowania się AAC
Dla każdego ucznia przewidziano 33 godziny zajęć każdej terapii indywidualnej oraz 66 godzin terapii grupowej.
PROGRAM „AKTYWNA TABLICA”
„Aktywna tablica” to program Ministerstwa Edukacji Narodowej mający na celu uzupełnienie szkolnej infrastruktury o sprzęt umożliwiający korzystanie z najnowszych cyfrowych rozwiązań edukacyjnych. Program wspiera doskonalenie kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych. W latach 2017-2019 szkoły podstawowe mają szanse otrzymać dofinansowanie na zakup interaktywnych monitorów dotykowych, tablic interaktywnych, głośników czy projektorów.
Wysokość finansowania
Program „Aktywna tablica” finansowany jest w następujący sposób: 80% – środki
z budżetu państwa, 20% – wkład własny organu prowadzącego placówkę.
Cel projektu
Umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkoły zgodnie z ich zdefiniowanymi potrzebami, podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii.
Założenia
Zasadniczym zadaniem współczesnej szkoły jest rozwijanie kompetencji uczniów przygotowujących ich do życia w społeczeństwie informacyjnym. Rozwój kompetencji uczniów w tym zakresie powinien dokonywać się w nowocześnie wyposażonej szkole.
Tablica interaktywna to urządzenie, dzięki któremu nauczyciel może wykorzystywać na lekcji różnorodne prezentacje multimedialne, gry edukacyjne, filmy. Najważniejszą jej cechą jest interakcja z użytkownikiem i intuicyjna obsługa. Tablica interaktywna z dostępem do internetu stwarza uczniom ogromne możliwości edukacyjne.
Scenariusze zajęć przeprowadzone w ramach programu „Aktywna tablica” w roku szkolnym 2018/19.
PROGRAM DLA SZKÓŁ
O PROGRAMIE
„Program dla szkół” to unijny program polegający na dostarczaniu dzieciom owoców i warzyw oraz mleka i produktów mlecznych. To kontynuacja dotychczasowych programów „Owoce i warzywa w szkole” i „Mleko w szkole”, które od roku szkolnego 2017/2018 stanowią jedno działanie.
Program ma propagować wśród dzieci zdrowe nawyki żywieniowe poprzez udostępnianie im produktów mlecznych oraz owocowo-warzywnych, tak, by dzieci od najmłodszych lat polubiły ich naturalny smak. Oprócz promowania zdrowej diety program ma również pokazać dzieciom skąd pochodzą owoce i warzywa oraz produkty mleczne, jak są uprawiane i produkowane.
Od roku szkolnego 2017/2018 wszystkie szkoły podstawowe mogą brać udział udziału w nowym „Programie dla szkół”, dzięki któremu dzieci rozpoczynając naukę w szkole podstawowej będą uczyły się prawidłowych nawyków żywieniowych, a w szczególności poznawały walory diety bogatej w owoce i warzywa oraz produkty mleczne.
W nowym programie szkolnym mogą uczestniczyć dzieci z klas I–V szkół podstawowych.
W roku szkolnym 2018/2019 program obejmuje ok. 1,8 mln uczniów. Dzieci będą otrzymywały bezpłatnie, kilka razy w tygodniu przez 20 tygodni w roku szkolnym, owoce i warzywa oraz soki, a także mleko i przetwory mleczne. Aby zwiększyć atrakcyjność i skuteczność programu rozszerzono katalog produktów, tak aby dzieci miały możliwość poznać i polubić nowe smaki. Program ma kreować prozdrowotne postawy i zachowania dzieci, dlatego będą im udostępniane produkty o wysokich walorach zdrowotnych, świeże i niskoprzetworzone:
- owoce (jabłka, gruszki, truskawki, śliwki) i warzywa (marchew, rzodkiewki, papryka, pomidorki, kalarepa) oraz soki,
- mleko spożywcze oraz naturalne produkty mleczne: jogurt, kefir, serek twarogowy.
Aby skutecznie kształtować nawyki żywieniowe dzieci samo udostępnianie im produktów nie wystarczy. Dlatego dzieci będą uczestniczyły w specjalnych działaniach edukacyjnych prowadzonych zgodnie z wytycznymi MEN przez szkoły, a mającymi na celu naukę samodzielnego dokonywania właściwych wyborów żywieniowych oraz poszerzenie wiedzy dzieci na temat pochodzenia owoców i warzyw oraz produktów mlecznych, zdrowej diety i innych powiązanych zagadnień.