Konsultacje dla rodziców
Konsultacje nauczycieli z rodzicami uczniów odbywać się będą
wg zamieszczonego poniżej harmonogramu – dokument „do pobrania”.
Rodzice uczniów, którzy zgłosili potrzebę organizacji zajęć w kl. I-III oraz zajęć rewalidacyjnych proszeni są o wypełnienie Oświadczenia znajdującego się poniżej.
Oświadczenie należy dostarczyć do szkoły przed zajęciami lub w dniu zajęć.
Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu, jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą.
Wszyscy znaleźliśmy się w nietypowej i wyjątkowo kryzysowej sytuacji, właściwie nikt z nas nie pamięta podobnych czasów, w których ludzkość musiałaby się mierzyć z zagrożeniem epidemiologicznym na taką skalę. Ta sytuacja wymusza na nas nowe rozwiązania, aby zaadoptować się do nowych, przejściowych warunków życia i jednocześnie, w inny niż dotychczas, realizować ważne cele: uczenia się, pracy, dbania o podstawowe potrzeby własne i bliskich nam osób.
W takiej wyjątkowej sytuacji znalazła się również szkoła, uczniowie wraz z rodzicami i nauczycielami. Nie wiemy jak długo potrwa ten stan, w którym szkolne ławy pozostaną puste ale w obecnej dobie cyfryzacji dysponujemy takimi możliwościami, aby nawet w takim czasie pozostawać z sobą w bliskiej, bezpiecznej łączności za pomocą środków telekomunikacyjnych. Zapraszamy naszych uczniów i rodziców do kontaktu ze szkołą i nauczycielami poprzez stronę internetową szkoły, mailing i telefony.
Przejście na zdalny sposób nauczania oznacza dla rodziców i uczniów zmianę w codziennym stylu życia, ale też jest okazją na jeszcze bliższe poznanie swoich wzajemnych potrzeb i możliwości, wzmocnienie relacji, szansą na doświadczenie radości ze wspólnego przebywania, nauki i zabawy.
Drogi Rodzicu, pamiętaj że jesteś najważniejszą osobą dla swojego dziecka. Ono Ci ufa, wierzy w Ciebie i wie, że zawsze jesteś przy nim. Aby nowa, tymczasowa forma nauczania miała sens, nasz uczeń potrzebuje Twojej pomocy, wsparcia i zachęty. Ważne, abyś podszedł do nauki z Twoim dzieckiem w sposób spokojny i zrelaksowany. Traktuj proponowane zadania od nauczycieli jako ciekawy sposób na spędzenie wolnego czasu z najbliższą Ci osobą. Pamiętaj o kilku zasadach, które pomogą ci w tym zadaniu:
- Ustal nowy plan dnia, którym jest czas przeznaczony na regularne posiłki, obowiązki domowe, czas na odpoczynek i pracę z dzieckiem. Wyznacz sobie jakieś konkretne godziny, które będą Twojemu dziecku kojarzyć się z zajęciami w szkole. Staraj się przestrzegać własnych ustaleń, wówczas zrealizujesz wszystkie swoje założone cele.
- Zorganizuj przestrzeń do pracy z dzieckiem. Może to będzie pokój Twojego dziecka, może stół w kuchni lub miejsce przy biurku. Sam wiesz najlepiej, gdzie twoje dziecko czuje się dobrze i ma ochotę do działania. Ważne, abyście czuli się swobodnie i nie martwili, że coś się wyleje, pobrudzi, przeszkadza innym czy też źle wpływa na wasze samopoczucie.
- Dbaj o Wasz komfort fizyczny i psychiczny – zadbaj o prawidłową pozycję i ułożenie ciała (siedzącą lub leżącą) oraz odpowiednie oświetlenie. Zapewnij dostęp świeżego powietrza podczas przerw w nauce, wspólnie relaksujcie się, odpoczywajcie w czasie i takiej formie jak lubicie i potrzebujecie. Może zrób delikatny masaż Twojemu dziecku, zjedzcie dobrą przekąskę, posłuchajcie muzyki relaksacyjnej, porozmawiajcie z kimś miłym przez telefon.
- Pamiętaj, że materiały i zadania zaproponowane przez nauczycieli mają służyć rozwojowi twojego dziecka, pobudzaniu ciekawości poznawczej, nabywaniu
oraz utrwalaniu wiedzy i umiejętności, budowaniu wiary we własne siły i osiągnięciu komfortu psychicznego. Wasza wspólna praca ma być dla Was radością a nie przymusem. Wybierz takie zadania, które w pełni zaspokajają potrzeby i możliwości edukacyjne Twojego dziecka. Czasem warto wrócić do zadań, które przypadły Wam do gustu i dały okazję do radości. Niektóre ćwiczenia może wykonacie w innym terminie lub wcale. Choć zachęcamy do skorzystania z całego pakietu opracowanego przez nauczycieli, zdajemy sobie sprawę z różnorodnych możliwości psychofizycznych, predyspozycji i preferencji naszych uczniów. Wybieraj te zadania, które rozwijają i ubogacają Twoje dziecko. - Nie wahaj się o coś dopytać, jesteśmy do Twojej dyspozycji.
- Wykorzystaj codzienne czynności i sytuacje domowe do ćwiczenia i utrwalania różnych umiejętności.
- Pamiętaj, że Jesteś ważny w życiu Twojego dziecka i sama Twoja obecność,
wspólne spędzanie czasu jest dla niego przyjemnością i gratyfikacją. Twój udział
w nauce jest dla ucznia wzmocnieniem i motywuje go do pracy z Tobą. - Dawaj swojemu dziecku oparcie, potraktuj wspólną naukę jak okazję do dobrej zabawy. Często chwal dziecko za to, że się stara. Pozwól decydować o kolejności wykonywania zadań. Pozostań w dobrym nastroju, bo ten łatwo udzieli się Twojemu dziecku. Uśmiechaj się, przytulaj, pomagaj cierpliwie.
- Dostrzegaj każdy przejaw zainteresowania, skupienia się i najmniejszy sukces. Rozkładaj zadania na mniejsze etapy, nazywaj to co robicie. Stosuj proste i krótkie komunikaty. Upewniaj się, że dziecko Cię rozumie. Możesz ustalić nagrodę za wykonanie jakiegoś zadania lub wytrwanie do końca pracy.
- Jeśli Twoje dziecko nie porozumiewa się werbalnie, pamiętaj aby wspólna praca była okazją do utrwalania poznanych pojęć i nabywania nowych poprzez korzystanie z symboli graficznych, komunikatorów i oprogramowania MÓWiK.
- Pokazuj możliwości poznania nowych programów edukacyjnych zamieszczanych na różnych stronach internetowych.
- Pamiętaj również o Swoich uczuciach i potrzebach! Zadowolony Rodzic pozytywnie wpływa na samopoczucie swojego dziecka.
- Wykorzystaj ten czas w taki sposób, aby poczuć radość w kontakcie z własnym dzieckiem. Róbcie to, co zbliża Was do siebie.
WAŻNE! Bezpieczeństwo w sieci.
Uczniu i Rodzicu jeżeli korzystasz z technologii informacyjno-komunikacyjnej zadbaj o bezpieczeństwo w sieci poprzez:
- Zainstalowanie na komputerze programu antywirusowego.
- Zadbanie o to, aby był to program zawsze aktualny.
- Stosowanie trudnych do odgadnięcia haseł.
- Nie otwieranie plików nieznanych typów, czytanie uważnie pojawiających się na ekranie komunikatów, nie reagowanie na te, które zalecają otwarcie jakiegoś pliku od nieznanego dostawcy.
- Zwracanie uwagi, w co klikamy, bo przypadkiem możemy ściągnąć wirusa z plikiem muzycznym czy filmem.